Eind 2012 komt er een nieuwe editie van de Audi A3 Cabriolet. De tweede oplage wordt niet alleen groter en ruimer, maar zal voor het eerst ook worden aangeboden in hybride uitvoering. Samen met een nog beter geïsoleerd stoffen dak en een standaard, geïntegreerd windschot moet dit van de open A3 een opvallend stille auto maken. Een elektro hydraulische bediening betekent dat de handmatige vergrendeling naar het museum kan.
Audi scherpt het aanbod van de compacte cabriolet verder aan door het model vanaf de nieuwe generatie ook met quattro vierwielaandrijving aan te gaan bieden. In eerste instantie zijn 3 motorversies gepland: een 180 pk sterke 1.8 TFSI en zowel een 140 pk als een 170 pk uitvoering van de 2.0 TDI. Later kunnen we ook een open S3 verwachten, die een tot 280 pk opgevoerde 2.0 TFSI motor krijgt, die standaard is gekoppeld aan een S-tronic transmissie met 7 versnellingen. Instappen doe je voortaan in de 1.2 TSI uitvoering met 105 pk. Deze motorversie lost de veel minder zuinigere 1.6 (102 pk) af.
Om de uitstoot zo minimaal te houden, komt de nieuwe A3 boordevol brandstofbesparende techniek te zitten: remenergie zal worden teruggewonnen, er komt een start/stop systeem dat ook overweg kan met S-tronic transmissies (de generatie die dit jaar geïntroduceerd zal worden op de A3 en A4/A5 is alleen geschikt voor handgeschakelde uitvoeringen) en nevenaggregaten zullen alleen onder spanning worden gezet als ze daadwerkelijk worden gebruikt (in plaats van permanente voeding). Daarnaast zullen banden met lage rolweerstand en een schakelindicator niet onderbreken.
Voor wie dit allemaal nog niet genoeg is, komt Audi ook met een e-versie van de A3 Cabrio. Dit model stoot mede dankzij geoptimaliseerde aërodynamica slechts 90 gram CO2 uit en voldoet daarmee reeds aan de Euro6 emissienorm. De aandrijflijn is identiek aan die van de nieuwe Volkswagen Golf BlueMotion. Dit familielid belooft een gemiddelde CO2 uitstoot van 99 gram (en 3,7 liter verbruik), maar Audi wil de lat nog wat hoger leggen: gestreefd wordt naar slechts 3,3 liter diesel per 100 kilometer. De sexy, lekker dik ogende cabriolet wordt daarmee vrijwel even zuinig als de minimalistische A2 1.2 TDI 3L uit 2001!
Via: Auto Internationaal
Dit delen:
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
- Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
- Klik om te delen met Reddit (Wordt in een nieuw venster geopend) Reddit
- Klik om op Tumblr te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Tumblr
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend) Telegram
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) Pinterest