Vier beroemde Audi-ringen… en nu is er een vijfde

  • Audi, DKW, Horch en Wanderer in 1932 samen door als Auto Union AG 
  • ‘De Vijfde Ring’: expositie over het verhaal achter NSU

Vier in elkaar grijpende ringen… samen vormen ze het wereldberoemde merklogo van Audi, dat sinds 29 juni 1932 de fusie symboliseert van vier voorheen onafhankelijke autofabrikanten: Audi, DKW, Horch en Wanderer. Gezamenlijk vormen ze het merk dat we vandaag-de-dag kennen als Audi AG. Nu is er echter ook ‘De Vijfde Ring’.

Op initiatief van de Staatsbank Sachsen fuseerden het voormalige Audiwerke AG, Horchwerke AG en Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen AG (DKW) op 29 juni 1932, om gezamenlijk door te gaan als Auto Union AG. De nieuwe onderneming sloot destijds tegelijkertijd een overeenkomst met Wanderer Werke AG over de aankoop en lease van Wanderer’s automobieldivisie. Na de oprichting was Auto Union AG de op één na grootste autogroep in Duitsland. Het nieuwe Audi-merklogo dat voor deze gelegenheid werd ontworpen, bestond uit vier in elkaar grijpende ringen die de onlosmakelijke eenheid van de vier oprichtende bedrijven vertegenwoordigden. De merknamen Audi, DKW, Horch en Wanderer bleven gehandhaafd. Elk van de vier merken van de groep kreeg een specifiek marktsegment toegewezen: waar DKW actief was in het motorfietsensegment en dat van de kleine auto’s en Wanderer middenklassers bouwde en verkocht, leverde Audi auto’s voor het luxe middensegment en Horch luxe modellen voor de topklasse.

‘De Vijfde Ring’

Vandaag-de-dag kunnen liefhebbers van Audi de historie van het merk en van autoproductie in het algemeen ervaren in het August Horch Museum in Zwickau (https://www.horch-museum.de/en/) en uiteraard ook in het Audi-museum op het fabrieksterrein in Ingolstadt. Tot en met 24 september is daar de speciale tentoonstelling ‘De Vijfde Ring’ te bezoeken, die het verhaal vertelt van NSU, het oudste voorgangersmerk van het huidige Audi AG. Wie vanuit zijn luie stoel het Audi-museum digitaal wil bezoeken, kan dat op elk willekeurig moment ook doen via de Audi Tradition-app. Deze app is in de app stores voor iOS- en Android-smartphones te downloaden.

Gerelateerde artikelen

Harmonie in beweging: het interieur van de nieuwe Audi Q3

Het interieur van de nieuwe Audi Q3 combineert hoogwaardige materialen met slimme technologieën en een flexibel licht- en geluidsconcept. Het ontwerp is gericht op functionaliteit,

Lees verder »

Audi A6 Limousine: in dienst van optimale aerodynamica

De nieuwste generatie van de Audi A6 Limousine is inmiddels in de showroom gearriveerd. Onder het oppervlak van de elegante zakensedan schuilt een technisch verfijnde

Lees verder »

Adrenaline Rush: elektrische Porsche modellen stelen de show

Een wereldberoemde DJ, een gigantisch zonnepark, een overweldigende lasershow – en in het midden van dat alles: een Porsche Macan Turbo en een Porsche Taycan

Lees verder »